2009-03-30

Vykort från Sydney

[Mars 2009]
Härom veckan skulle Thomas till Australien för att träffa kunder och leverantörer. Det stod möten på agendan torsdag, fredag och måndag, så när vi lyckades hitta en prisvärd flygbiljett till mig så följde jag med till Sydney. Yes! Det är verkligen en av de lyxiga fördelarna med att plötsligt bo på andra sidan jordklotet, ett par av "våra drömmars resmål" är nu inom räckhåll. Varken Thomas eller jag är särskilt beresta, vi hade aldrig varit i Asien innan det blev aktuellt att flytta. Här finns mycket att upptäcka, så det är tur att vi ska leva här i tre år!



Det visade sig att Sydney är en vacker och charmig stad. Vatten och båtliv präglar stadsbilden, liksom Operahuset och imponerande Sydney Harbour Bridge från 1930-talet. Staden är ganska kuperad och gamla hus i brittisk anda står sida vid sida med nya moderna byggnader. Vi sitter och fikar på ett café i en gatukorsning, trafiken är tolerant och inte särskilt intensiv. Jag roar mig med att titta på folklivet och snart inser jag att alla cyklister har cykelhjälm. Stämningen är avslappnad och luften är frisk och sval, ca 15 grader på morgonen och över 25 grader mitt på dagen. Det känns som svensk sommar och det är uppfriskande som omväxling till Singapores höga luftfuktighet.

Medan Thomas arbetade turistade jag, tog en guidad tur till naturreservatet "Blue Mountains" 10 mil sydväst om Sydney. Naturen var storslagen, branta klippväggar med mer än 200 m fallhöjd, gröna frodiga dalgångar, djupa raviner, vattenfall och porlande bäckar. I drygt tre timmar vandrade vi i skogen och jag njöt av varje steg. Härligt!


Thomas och jag åkte med buss längs kusten för att se de kända stränderna. Vi klev av vid Bondi Beach och titta på de kraftfulla vågorna, skickliga surfare, vältränade badvakter och vardagliga badkrukor allt medan vi långsamt strosade längs stranden. Vi lät vågorna slå upp mot våra bara ben och tänkte båda två att det var rätt korkat att badkläderna låg kvar på hotellet.


Det största minnet från Sydney blir Operahuset, som vi inte kunde se oss mätta på. Lite överraskande överträffar faktiskt arkitekturen de läckra foton och filmsekvenser vi sett. Häftigt! Vi tog en guidad tur bakom kulisserna, gick genom godsmottagningen, logerna, Green room, såg teknikernas skrubb, tog plats i orkesterdiket, äntrade de 5 scenerna och fick en bra bild av hur livet på teatern ter sig. Den som ville kunde testa akustiken i ”Opera Theater” eller prova klangen på Steinway & Sons flygeln i den största logen. Jag satte mig på pallen till flygeln och samtidigt som jag sänkte mina händer mot de blanka tangenterna önskade jag att jag varit lite mer ambitiös mellan pianolektionerna….


Inga kommentarer: