2010-06-16

På väg till Fraser's Hill

Det är tidig morgon när jag checkar ut och promenerar ner till busstationen för att fortsätta min resa till Fraser’s Hill, drygt 10 mil söderut. Solen är på väg upp på himlen och nattens dagg bildar rökmoln som sakta stiger mot skyn.

Dimman lättar i gryningen när jag promenerar ner till byn.

Bala's Chalet där jag bott i ett litet rum i två nätter.

Det går inga direktförbindelser och att ta en taxi skulle kosta ca 300 MYR (700 sek), så istället tänker jag zick zacka mig fram. Med 3 olika bussar tar jag mig på drygt fem timmar via Ipoh och Tanjong Malim till Kuala Kuba Bahru som ligger 4 mil från mitt resmål. Det flyter på bra, jag är lite nöjd när jag kliver av bussen samtidigt som jag funderar på var jag hittar bussen till Fraser’s Hill. Det visar sig att den sista bussen redan har gått, då de slutade gå för tre år sedan. Visst gav gårdagens surfande på internet värdefull information, men jag förbisåg visst att kontrollera när uppgifterna senast uppdaterades!
Busschauffören hojtar på en man som sitter på busstationen. Han har tidigare varit taxichaufför och han erbjuder sig att köra mig vidare. Först ringer jag Thomas och meddelar bilens modell och registreringsnummer, för att minska risken att råka illa ut.

På busstationen i Ipoh köper jag en bussbiljett till Tanjong Malim för 11 MYR.

Den sista milen upp till Fraser’s Hill är vägen enkelriktad och trafik uppför släpps inte på förrän om en dryg timme så vi har gott om tid fram till "trafikvakten". Vi stannar och njuter av utsikten vid en stor sjö och ett vattenfall. Några ungdomar badar i ån och det ser skönt ut. De sista kilometerna slingrar sig åter vägen som en serpentin och stora delar av vägen är så smal att ett möte vore omöjligt. Utsikten är stundom fantastisk men på den här sträckan är det förbjudet att stanna.
Dammen är en reservoar som förser Kuala Lumpur med dricksvatten.
I ån strax efter vattenfallet badar glada ungdomar.

Vi kör in i byn och möts av ett par låga tunga stenhus vid en öppen plats där en kockstapel markerar mitten i en rondell. Detta är Fraser’s Hill och det ser precis ut som i guideboken!
Drygt åtta timmar efter att jag checkade ut har jag förflyttat mig de 10 milen. Totalt har min resa kostat 95 MYR, så det blev betydligt billigare än att åka taxi hela vägen. Jag har fått se mer av vardagslivet och framför allt har jag insett att jag uppskattar att resa på egenhand i detta främmande land. Jag har aldrig turistat ensam förut och det är lite spännande!

Klockstapeln i Fraser's Hill.

Inga kommentarer: