2010-05-11

Skrivkramp!

Hur kan man få skrivkramp på när man får skriva på svenska, när det är så mycket lättare än att skriva på kinesiska?

Sedan i höstas har jag läst kinesiska och det är ett spännande språk, lätt grammatik, men så svåra ljud. Jag brottas verkligen med uttalet, stackars tunga! Tecknen går hjälpligt att läsa och att skriva av, men att skriva utifrån minnet, känns övermäktigt. Skulle det vara två eller tre sneda sträck på högerbenet? Jag förstår om spontana tankarna går upp i rök, innan de kommit på pränt. Så mycket enklare det är att skriva på svenska, älskade modersmål!


Trots det, har jag under det gångna året haft rejäl skrivkramp här på bloggen. Egentligen kan jag inte förklara varför. Plötsligt har mina infall känts som ointressanta vardagsbagateller. Eller så har texten bara blivit halvfärdig, varefter det hela har känts passé. Jag gav ett nyårslöfte att skriva regelbundet. Jovisst! Det havererade direkt, men nu ska det bli ändring på det. Korta inlägg och inte så pretentiöst. Det är sommaren melodi!


Ett par korta meningar på kinesiska.