2009-07-10

Att inte orka välja

[Juli 2009]
Det finns stora beslut här i livet, som att gifta sig eller att flytta till andra sidan jordklotet och det finns små beslut, som vilken juice man vill dricka till frukost. När vi tog det stora beslutet att flytta till Singapore tänkte vi inte på att det även innebar oändligt många små beslut, så som att välja mjölk, smör, yoghurt, tvättmedel eller hygienartiklar. Med butikernas oändliga utbud av produkter, mestadels från okända märken, förtjänade verkligen inte uttrycket "gå till snabbköpet” sitt namn de första månaderna. Absorberad av det okända men spännande urvalet stod jag förvirrad i hyllorna och sökte efter bra miljöval, nyttiga produkter, granskade innehållsförteckningar, jämförde sockerhalter och priser, allt medan magen kurrade allt mer ljudligt. I vår närmsta butik, efter en lång kyldisk fylld med olika mjölkfabrikat löper en ännu längre disk med juicepaket i regnbågens alla färger...vad ska man välja? Elle belle bi, nu är du fri!
Valet av musli blev ett lotteri, vi drabbades av både ”godis” och dammiga havregryn. Vilken härlig gröt det blir när mjölken får sjunka in! Bland mer än 10 olika äggsorter hittar jag inga sprätthöns, inga ekologiska ägg, men ägg med Omega 3, Lower Cholesterol, Golden Corn Eggs och billiga ägg. Jag orkar helt enkelt inte välja utan sträcker handen mot en ett paket i mellan pris-skiktet. Ägg är väl ägg, eller?
Det blir dags att baka och vissa förpackningar får nästan gamla hederliga ”blå vitt” att kännas spännande. Kan ”Prima Plain Flour” och ”Red Man Cocoa Powder” ge en god kladdkaka? Eller bör jag köpa en av de mer fantasifulla förpackningarna? Undviker self raising flour och köper baking powder till äppelkakan. Jag letar förgäves efter jäst och pärlsocker till kanelbullarna. Kanske kan vi använda karamellströssel istället, eller mandelflarn? Med lite hjälp i köket är bakningen snart igång! Jag knäcker äggen, fler än jag tänkt! Äggkartongens konstruktion visar sig vara extremt tippbenägen när locket är öppet. Man kan tro att man lär sig, men igår hände det igen. Omelett!
Det blir en god kladdkaka, frukosten avnjuts nu med flera trevliga muslisorter, äntligen kan vi handla på 15 minuter och jag vet tydligt vilka produkter jag tycker om. Kan tyckas oväsentligt, men när hjärnan på en och samma gång ska välja allt nytt, blir det liksom för mycket... Man orkar inte välja! Vad föredrar du, överflödets förbannelse, eller Ford, du kan få den i vilken färg du vill, bara den är svart?

Flera fina frukost favoriter, och inte blir det sämre av att inleda dagen med att äta morgonmålet på balkongen medan solen går upp. Vet du... Livet är härligt!

Inga kommentarer: