2009-05-14

I skuggan av Svin-influensan

[Maj 2009]

Medan The Straits Times huvudnyheter de senaste veckorna har kretsat kring svin-influensan, cirkulerar Singapores bussar vidare med sina kommersiella budskap och samhällsinformation som varnar för Dengue Feber. Sedan jag kom på att jag skulle skriva en ”Dengue notis” här på bloggen, har Dengue bussarna blivit hett eftertraktade och svårfångade.
Efter att jag för en månad sedan involverade Thomas i den intensiva jakten på att fotografera en Dengue-buss, har min skrivkramp växt. Vad skriver man om ett virus som överförs via myggbett som utöver influensa symptom kan ge utslag och blödningar, och vid en återinfektion livshotande ge inre blödningar? Tänk om Thomas fångar det perfekta fotot och jag inte lyckas skriva något om myggorna och Denguefebern? Kanske lika bra att avblåsa det hela tänkte jag, och då kom bussen, saktade in framför stoppljuset och poserade näst intill som en modell på en catwalk. Skit! Alltså, medan media koncentrera sig på den potentiella pandemin, ligger våra vanliga faror och lurar i bakgrunden och jag oroar mig över en text till bloggen. Patetiskt!
Varje dag spenderas i Singapore ca 1 miljon kronor på att bekämpa Dengue i ett krig mot myggorna och deras fortplantning. Man informerar på bussar och i tv om riskerna och om hur man undviker myggornas fortplantning. Alla är ansvariga i detta arbete! Om du har en hink med vatten stående kan du efter en varning, bli bötfälld med 1000kr för försumlighet. Trots det drabbas varje år ca 5000 personer i Singapore av Dengue. Därför har vi införskaffat myggsprej som vi använder i djungeln och när det förefaller troligt att det finns myggor. Inga myggbett än så länge!
Det är torsdag jämn vecka och klockan är 14:05, från balkongen hör jag ett karaktäristiskt dovt dönande eller puttrande ljud, fogging-patrullen går sin rond i Condots trädgård. Som hämtade från en film går de, med munskydd och något som liknar tunga klumpiga vapen, och sprutar tjock kritgrå rök mot buskage och rabatter. Snart är all växlighet insvept i en spöklik dimma. Röken stiger och en torr frän doft av krita och myrr sprider sig. Jag reser mig från balkongen, det är dags att gå in och stänga fönster och dörrar, röken gör mer nytta utomhus.



3 kommentarer:

Unknown sa...

Dengue feber, den har jag inte hört sen vi var på bröllopsresa på Hawaii. Där var det minsann Dengue feber så det stänkte om det. Vi vågade oss knappt ut en millimeter. Som grädde på moset figurerade ju Anthrax då också (det där vita pulvret som skickdes runt i brev)..jaa och så var det ju bara nån vecka efter 11:e September. Snacka om att man var lättad när man kom tillbaks till Sverige igen efter 3 veckors intensivt farotjat på CNN.

Raz sa...

Roligt att läsa om hur ni har det där på andra sidan jorden!

Jag trodde ett tag att jag hade blivit drabbad av dengue-feber när jag kom hem från Thailand. Låg på sjukhuset med hög feber i några dagar innan det släppte. De tog en massa blodprov och gjorde en massa tester, men kom inte fram till vad det var jag råkat ut för...

Det finns mycket att vara rädd för, det är bättre att njuta av livet och ta problemen när de kommer. Men man ska ju inte vara dumdristig för det.

Sara Wallin sa...

Vi som i stort sett bara rest i Europa förut kände inte alls till Dengue förut. Kan tänka mig att det var lite "uppjagat" när ni var på Hawaii. Vi flög till Wien samma vecka och säkerhetskontrollen var omfattande.
Raz... Thomas och jag pratade om ditt "insjuknande" för någon vecka sedan och funderade då på om det faktiskt kunde varit just Dengue, men då var det tydligen inte det.
Nu är tack och lov inte Dengue-faran så överhängande här, men man ser ju till att vara förnuftig, och framför allt njuter vi av livet. Önskar er en riktigt trevlig helg!