2009-10-16

Sensommar i Sverige

Soluppgången har precis passerat och det blir ytterligare en behaglig sommardag. Thomas har tagit bussen till IKEA och jag sitter kvar på balkongen med tidningen i mitt knä. Om en dryg vecka har Thomas bott här i ett år och på söndag är det 11 månader sedan jag flyttade hit. Det har varit ett roligt och händelserikt år, spännande intryck och många intressanta möten. Vi trivs och njuter av att vara här. Visst har livet här sina baksidor, men så är det överallt. Att vara nästan 18 timmars resa från er är den tydligaste nackdelen med livet här.

Det var verkligen roligt att vara i Sverige i somras! Det blev ganska intensivt och vi hann tyvärr inte träffa alla vi ville hälsa på, men vi fick en fin semester med sköna sommarminnen. Sensommar Sverige visade sig från sin bästa sida och det blev inte många tillfällen att ta på fleecetröjan eller regnjackan, utan i stället njöt vi av sol, bad och härliga grillkvällar.

Utsikt från Kullaberg strax norr om fyren
Ransvik norr om Mölle

Naturen i Sverige är storslagen! Vilka kontraster det är mellan Kullabergsbranter och de böljande sädesfälten som sträcker sig långt bortom horisonten! Vilken glädje de är att gå i skogen, plocka de sista blåbären, sporadiskt söka efter svamp och att springa i storstammiga gran och bokskogar. Livet kändes rikt och jag fyllde mina lungor med skogens syrerika luft. Jag drog in doften från mossar och vattendrag, fuktig jord, granarnas kåda, de nyslagna fälten, stoppade några hallon i munnen, blundade och njöt. Så underbart att vi har Allemansrätten! Det är något alldeles speciellt med att få lov att vistas i naturen, där har jag mina rötter och där finner jag ny energi.

Den gamla stenbron på Ekdala

En av de vackra ekarna på Ekdala

Inga kommentarer: